742 „Buchar“

704 / 714 / 731 / 742 / 754 / 754-reko


 Poslední úprava: 20.07.2021 , 12:46

Lokomotivy jsou určeny pro středně těžkou až těžkou posunovací službu, přetahy a lehčí traťovou službu – vozbu nákladních, manipulačních, osobních a případně i spěšných vlaků a rychlíků na motorizovaných tratích ČSD a následně ČD i ZSSK. Provoznímu určení odpovídá i jejich rozmístění prakticky po celé síti ČD. U ZSSK je řada 742 také velmi rozšířená; slouží zejména ve vozbě manipulačních vlaků, zajímavé je nasazení na vlacích kategorie NEx. V souvislosti s rozdělením slovenských železnic na ZSSK a ZSSK Cargo přešly k 1.1.2005 všechny slovenské lokomotivy řady 742 pod společnost ZSSK Cargo, zajišťující nákladní dopravu. U ČD tvoří řada 742 základ nákladní dopravy, kde zejména v poslední době nahrazuje řadu 753 a 750. V provozu se lokomotivy řady 742 velmi osvědčily – díky své nadčasovosti, spolehlivosti a robustní konstrukci se stroje 742 řadí k nejlepším lokomotivám ČD a čekají je ještě dlouhé roky aktivní služby.

VýrobceČKD
Rok výroby1977 – 1986
Počet vyrobených kusů494
Provozovatel(ČSD, ŽSR, ZSSK), ČD, ČDC, ZSSKC, privátní dopravci
Období provozu1977–dosud
Výkon prvotního motoru883 kW
Maximální tažná síla192 kN
Maximální rychlost90 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě64 t
Délka přes nárazníky13 600 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
80 m
Rozchod kolejí1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezduBo´ Bo´
Přenos výkonuelektrický stejnosměrný
Spalovacího motorK 6 S 230 DR

 

 


 

 

 


742 263-7 – po úpravě

Z CZ loko přišla po hlavní opravě lokomotiva 742 263-7, která má pár konstrukčních změn. Lokomotiva má zásuvky na dvojčlen na obou čelech, je vybavena klimatizací, má nezávislé topení Webasto, ohřev a nabíječ z 3x400V je nově umístěn v kapse hlavního rámu u pod kompresorem na levé straně, nabíječ se po připojení k síti 3x400V zapíná vlastním spínačem. Při odstavení lokomotivy je nutno ji dle instrukcí strojmistra, příp. DP-VS připojit na kabel (nezapomeňte zapínat i nabíječ). V případě poruchy ohřevu z 3x400V ponechejte zapnutý nabíječ a zapněte pro temperaci vodního okruhu nezávislé topení Webasto. Měnič topení Webasto je připojen před odpojovač baterie, takže by mělo topit i s odpojeným OB. Dále je na lokomotivě změněno chlazení, EPV chlazení již nejsou ovládány termostaty, ale regulátorem NR 4, který je řízen vysílači teplot. Podstatné je, že dokud nedosáhne teplota oleje 43°C, nesepne relé RE, takže otáčky motoru půjdou pouze do 4° Problémem ovšem je, že spínací program kontroléru, který řídí sepnutí palivových relé RC, RD, RE byl v CZ loko změněn z binárního kódu na Grayův kód a tak nelze lok. spojovat do dvojčlenu s ostatními stroji, které mají binární kód (oba stroje ve dvojčlenu by při jedné poloze kontroléru měly zadány různé otáčkové stupně).